Software na míruKompetence týmuAnalýza požadavkůTechnologie
Práce na webové aplikaci nebo informačním systému nekončí e-mailem od vývojářů: „Máme hotovo, fakturu pošleme e-mailem, na shledanou.“ Za 15 let vývoje na míru jsme se v COexu přesvědčili, že právě dokončování IT projektů, testování a akceptace díla patří k nejsložitějším etapám spolupráce. Přečtěte si, co je dobré vědět o této fázi projektu.
Když se vývoj blíží ke konci, doporučujeme detailně projít, co jste si od programátorské firmy objednali a na jakých jste se během projektu domluvili změnách. Projděte si vstupní analýzu, wireframy nebo zápisy ze schůzek, při kterých jste upravovali původní zadání.
V závěrečné fázi projektu se obvykle zvyšuje stres všech zúčastněných, riziko chyb roste a rozpočtová rezerva mizí. Proto si osvěžte, co má být tím konečným dílem, které se bude před nasazením testovat, jak je naplánované předání SW, a ujasněte si, co udělají vývojáři a co vy.
Projektový manažer by vám měl vysvětlit, jak se bude software testovat – běžně se setkáte s různými úrovněmi testování (strojové, uživatelské, výkonnostní nebo penetrační), pro každý typ projektu se ale hodí jiná kombinace.
Ptejte se, do jakého nástroje se budou zapisovat chyby (např. Jira, Trello, ClickUp), a nechte si vysvětlit, jak se s nástrojem pracuje. Příčinou častých zdržení bývají špatně zapsané nalezené chyby, tzv. tickety nebo tasky. Aby mohl vývojář chybu opravit, potřebuje vědět, co jste s programem chtěli udělat, kam jste klikli nebo jaký používáte prohlížeč. V ideálním případě si chce prohlédnout i printscreen s viditelnou URL adresou nebo screencast, tedy natočený záznam obrazovky. Pro efektivní dotažení projektu je potřeba detailnější popis než krátká poznámka: „Nefungují kontakty“.
U převzetí díla opět záleží na předchozí domluvě s programátorskou firmou. V praxi se setkáte s několika přístupy. První variantou je akceptace díla po etapách (vždy přebíráte jen danou část SW), druhou možností je závěrečná akceptace celého díla a třetí možností je, podle nás, rozumný kompromis – akceptujete dílo po etapách a zároveň i celek po závěrečném testování (při této variantě je závěrečné testování méně náročné, protože jste už dříve otestovali výstupy jednotlivých etap).
Některé projekty mají po otestování a nasazení ještě pilotní fázi. V takovém případě software běží např. 1 měsíc pro vybrané uživatele a k akceptaci dojde až poté. Formálně akceptaci dokončíte podpisem tzv. akceptačního protokolu.
Bude IT řešení provozované 1) u dodavatele softwaru, 2) v cloudu, nebo 3) na vaší interní infrastruktuře? Pokud nevíte, ptejte se vývojářů na doporučení. Existuje mnoho kvalitních poskytovatelů cloudové infrastruktury (výpočetního výkonu), mezi ověřené patří např. DigitalOcean, Google Cloud Platform nebo Amazon Web Services. Zjistěte, jaké má software house s danou službou zkušenosti a jestli poskytovatel cloudu nabízí třeba zvýšení výkonu serverů, pokud to bude v budoucnosti potřeba.
Při uvažování o nákladech zohledněte ještě jednu věc. Projekt se běžně rozvíjí a upravuje i po dokončení – např. se přidávají nové funkce. Vývojáři to dělají 1) ve vývojovém prostředí, výsledek je před nasazením nezbytné vyzkoušet 2) v testovacím prostředí a po odladění případných chyb se vylepšený software nasadí 3) do produkčního prostředí. Prostředí jsou od sebe oddělená. Díky tomu implementace změn negativně neovlivňuje testování nebo dokonce uživatele produkční verze softwaru. Počítejte s tím, že vývoj a provoz softwaru vyžaduje práci v několika prostředích a to obnáší i náklady na jejich provoz.
Se softwarem je to podobné jako s domy, kde se taky po kolaudaci staráte o běžnou údržbu nebo rozvoj (nový altán na zahradu, fotovoltaika na střechu atd.). Důležité aspekty této fáze spolupráce s vývojáři vám vysvětlíme v samostatném článku.
Pokud máte v plánu projekt, který se neobejde bez softwaru na míru, ozvěte se. Nezávazně vám poradíme, jak se k tomu postavit.