Blog Co je to MVP ve vývoji software na míru a kdy se vyplatí

Při komunikaci s vývojáři určitě narazíte na termín MVP (Minimum Viable Product). Jedná se o přístup k vývoji softwaru na míru, kterým dosáhnete funkčního IT řešení v rozumném čase a za rozumné peníze. Vyhnete se díky němu zbytečnému riskování a můžete produkt vylepšit s pomocí zpětné vazby od uživatelů. MVP při vývoji využili i světové známé služby jako třeba Spotify, Airbnb nebo Uber. Zjistěte proč je MVP tak oblíbené, jak nad ním přemýšlíme v COexu a podle čeho poznáte, jestli je to vhodná cesta i pro vás.

MVPSoftware na míruAnalýza požadavkůTechnologie

Díky MVP máte funkční řešení za rozumné peníze a čas

Vývoj digitálních produktů nebo aplikací je časově i finančně náročný. Zejména u inovativních věcí je proto užitečné ověřit životaschopnost záměru v menším provedení. Vyhnete se tím například milionové investici do služby, o kterou bude jen malý zájem.

MVP si v širším slova smyslu představte jako způsob strategického přemýšlení nad IT řešením: Jakoukoliv službu nebo produkt můžu neustále doplňovat o nové funkce, proto se budu nejprve soustředit na základy.

V užším smyslu MVP zajistí, že na trh v co nejkratším možném čase uvedete fungující webovou aplikaci nebo třeba informační systém. Vyzkoušíte tím reakci zákazníků a uživatelů, v ideálním případě i vyděláte peníze a teprve poté se pustíte do vylepšování (i s pomocí posbírané zpětné vazby).

MVP: Minimum Viable Product

Princip MVP: svíčka → petrolejka → žárovka

Paralelou MVP z běžného světa je například osvětlení.

  • Na cestu si dobře posvítíte svíčkou,
  • s pomocí petrolejky ale ochráníte plamen proti větru,
  • a když budete mít žárovku, nemusíte doplňovat palivo a světlo bude mnohem stabilnější.

V našem příkladu se jedná o tři vývojové fáze. Každá je samostatná, vyžaduje jinou investici i chování zákazníků. Důležité je, že osvětlené cesty dosáhnete už v té úvodní etapě se svíčkou. Svíčka je tedy tím MVP a vy lidem od začátku nabízíte výrobek, který funguje. Pokud získáte peníze z prodeje dostatečného množství svíček nebo váš koncept osloví investora, pustíte se do vývoje a prodeje složitější petrolejky. A pak si třeba splníte původní záměr o prodeji žárovek.

Když se vrátíme do IT světa, tak i tady platí, že správné MVP:

  • má všechny klíčové funkce potřebné k ověření životaschopnosti projektu,
  • jednotlivé funkce jsou vyvíjeny minimalisticky, ale tak, aby naplnily svůj cíl
  • design, který odpovídá moderním standardům, aby MVP svým minimalismem negativně neovlivnilo uživatele

Kdo s MVP přišel a jaká IT řešení ho využívají

Termín poprvé použil CEO startupu SyncDev Frank Robinson a k popularitě MVP přispěl podnikatel Eric Ries, autor knihy The Lean Startup. Díky nim se vnímání Minimum Viable Product ustálilo jako „nejjednodušší verze produktu, která jde uvést na trh“.

MVP přístup využívají i světoznámé aplikace jako Airbnb, Uber nebo Spotify - Švédové Daniel Ek a Martin Lorentzon si v roce 2008 uvědomili, že na trhu schází nástroj na streamování hudby a zároveň existuje potenciál na přímé propojení posluchačů s umělci, za pár měsíců vytvořili jednoduchou platformu, oslovili první uživatele, využili jejich feedback, službu odladili a teprve časem Spotify rozšířili třeba o freemium verzi, vytváření playlistů, offline poslech nebo mobilní aplikaci.

V jakých situacích se vám MVP vyplatí

MVP přístup využijete pro e-shopy, rozsáhlé webové aplikace, informační systémy, komunitní portály, SaaS i jiné digitální produkty. Obvykle MVP doporučujeme, pokud:

  1. chcete lidem nabídnout inovativní službu s vyšší mírou nejistoty, že o ni budou mít zájem,
  2. kompletní vývoj IT řešení zabere vyšší stovky hodin,
  3. očekáváte (nebo se vám to potvrdí při konzultaci s vývojáři) velkou technickou náročnost projektu,
  4. potřebujete co nejdříve sbírat zpětnou vazbu od zákazníků či uživatelů bez vysoké vstupní investice do kompletně hotové a do posledního detailu vyladěné aplikace,
  5. chcete se co nejdříve ujistit, že vám bude vycházet byznys plán,
  6. víte, že lidé zájem mají, ale netušíte, jak chtějí službu ovládat.

Příklad: jak přemýšlet nad MVP u e-shopu s inovativním produktem

Vytvořili jste nový typ produkt, například rychleschnoucí umělou textilii, cyklistické sedlo na míru z 3D tiskárny nebo chytré hodinky. Je důležité, že se jedná o něco nového, co lidé neznají a nepořizují přes internet. V takovém případě potřebujete co nejrychleji postavit funkční e-shop, přes který zákazníci objednají vaše zboží.

Podle našich zkušeností se nemusíte v MVP fázi zabývat například:

  • konfigurací barev řemínku chytrých hodinek,
  • propojením e-shopu se systémy pěti různých dopravců,
  • konverzí ceny do deseti různých měn,
  • vývojem funkce Oblíbené produkty,
  • automatizovaným newsletterem, který vybídne k up-sellu a cross-sellu,
  • napojením e-shopu na účetní systém nebo sklad,
  • nebo doporučením produktu známému.

Poradíme vám, na co se zaměřit i u jiných typů IT řešení

Trochu jiné nároky na MVP jsou u webových SaaS aplikací nebo informačních systémů na míru. Pokud přemýšlíte nad vývojem softwaru na míru, ozvěte se nám. Rádi s vámi nezávazně probereme váš záměr a doporučíme, jak k vývoji přistoupit.

Máte zájem o nezávaznou konzultaci, nebo se chcete jen na něco zeptat?