Vyvinuli jsme informační systém pro společnost MR Diagnostic, která dodává lékařské přístroje a zajišťuje jejich servis a bezpečnostní technické kontroly (BTK). Díky IS Melvis má firma vždy přehled o termínech revizí a servisní technici snadnější práci v terénu. MR Diagnostic si navíc může vybrané funkcionality upravovat i bez znalosti programování.
Zdravotnictví je silně regulované odvětví a platí to i pro servis, revize nebo pravidelné kontroly lékařských přístrojů. Aby je mohli lékaři používat, musí přístroj pravidelně kontrolovat specialista. Četnost revizí, průběh kontroly i obsah výstupního protokolu definuje legislativa a výrobci přístrojů.
Databázi zařízení, termíny revizí, adresy, kontakty a další agendu měli servisní technici MR Diagnostic ve starém informačním systému, naráželi však na několik problémů:
Protože na trhu neexistovalo dostupné „krabicové“ řešení určené přímo pro obor zdravotnictví, rozhodl se MR Diagnostic pro nový informační systém na míru.
V praxi ale každé zdravotnické zařízení provozuje tisíce přístrojů, které jim dodávají desítky různých dodavatelů. Proto se dodavatelé obvykle s blížícím se termínem kontroly sami připomínají.
Dodavatel ergometrů, plicních ventilátorů, antivirových filtrů, mobilních vážicích křesel a dalších špičkových přístrojů do zdravotnictví (primárně z Německa, Švýcarska a Švédska). Zajišťuje také autorizovaný servis zařízení v Česku a na Slovensku i tzv. bezpečnostní technické kontroly (BTK) – jde o výrobcem předepsané periodické kontroly, bez kterých se přístroje nesmí používat.
Přehled o přístrojích, zákaznících a všech kontrolách si MR Diagnostic udržuje s pomocí IS Melvis. Servisní technici do něj zapisují zjištěné údaje a vytvářejí protokoly.
Klient nám nastínil svou představu. Laicky řečeno potřeboval servisní informační systém, který mu zajistí dokonalý přehled o umístění přístrojů a historii kontrol, bude sám hlídat a připomínat termíny další revizních kontrol, spravovat kontakty na zdravotnická zařízení i výrobce, půjde propojit s účetním systémem Pohoda kvůli importu organizací i kontaktů a vygeneruje servisní a BTK protokoly.
V úvodní analytické fázi nám specialisté MR Diagnostic představili legislativní požadavky. Společně jsme si ujasnili, že informační systém má umožnit vytváření servisních protokolů přímo v terénu a dali dohromady strukturu systému:
Počítali jsme s tím, že systém bude mít několik uživatelských úrovní, aby lidé na různých pozicích (servisní technik, manažer, obchodník, administrátor) viděli pouze to, co potřebují – např. aby konkrétní technik viděl termíny kontrol jen u svých zákazníků a přístrojů nebo aby manažer získal rychlý přehled o rozložení práce v týmu.
Začali jsme pečlivou technickou analýzou s wireframy. Po jejich odsouhlasení jsme se pustili do programování. Informační systém jsme pak s klientem otestovali a nasadili online.
První schůzka
Zahájení analýzy a ladění wireframes
Tvorba grafiky a zahájení vývoje
Beta verze a zahájení testování
Spuštění servisního IS v produkčním prostředí
Backend informačního systému na míru jsme naprogramovali v Pythonu (webový framework Django), na frontend jsme použili javascriptový framework Angular od Googlu a RESTful API.
Generování servisních protokolů do Excelových šablon funguje díky LibreOffice.
Konektor s účetním systémem Pohoda je realizovaný pomoc XML.
Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.
Servisní protokol má 5 stran a technik musí v systému vyplnit spoustu údajů. Proto jsme IS Melvis navrhli tak, aby automaticky doplnil informace, které už zná (např. číslo přístroje, výrobce, název, přístroje, kontakty), a urychlil servisním technikům vytváření protokolu.
Když technik přístroj prohlédne a zanese do systému všechny naměřené údaje, jedním kliknutím vygeneruje závěrečnou zprávu v Excelu. Může ji ještě editovat podle specifických potřeb projektu, pak ji uloží do archivu v IS Melvis, vytiskne a předá k podpisu odpovědné osobě.
Při generování servisních protokolů využíváme excelovských šablon, které lze v Melvisu upravovat. Když se tedy změní pravidla pro obsah protokolu, nepotřebují lidé z MR Diagnostic na úpravu této funkcionality programátora.
Melvis zajišťuje úplnou evidenci lékařských přístrojů, které MR Diagnostic spravuje ve zdravotnických zařízeních v Česku a na Slovensku. Umožňuje plánování servisu a pravidelných kontrol, usnadňuje práci v terénu i generování servisních protokolů – přesně podle požadavků přísných předpisů.
Informační systém je postavený jako webová aplikace v cloudu, uživatel se k němu dostane přes internet odkudkoliv. Z notebooku, tabletu i mobilu. Díky integraci s účetním systémem Pohoda není nutné manuálně přepisovat velkou část údajů.
Revizní a servisní informační systém podobného typu najde uplatnění v jakékoliv firmě, která provádí pravidelný servis výtahů, hasicích přístrojů, tlakových nádob, aut nebo třeba průmyslových strojů.