Exapro Jak vývoj B2B tržiště pro lídra trhu použitých průmyslových strojů přerostl ve strategické partnerství

10 let spolupracujeme s francouzskou společností Exapro, která zprostředkovává prodej strojů z druhé ruky. Vyvinuli jsme pro ně celosvětové B2B tržiště v několika jazycích, měnách a rozměrových jednotkách. Měsíčně ho navštíví 400 tisíc uživatelů, software udržujeme na technologické špičce a Exapro si dlouholeté spolupráce na globálním projektu cení natolik, že nám nabídlo podíl ve firmě.

B2B tržištěPython & djangoCRM pro obchodníkyVíce jazyků a měn

Jak spolupráce před lety začala

Exapro nás poprvé oslovilo v roce 2012 s poptávkou na nové B2B tržiště.
Mělo tehdy software napsaný v PHP, který sice fungoval, ale svou architekturou a UX limitoval rozvoj firmy.

Jeden příklad z mnoha: při odbavování zakázek museli zaměstnanci Exapra pořád na něco klikat a už úspora 10 kliknutí v každém obchodním případu ušetří 20 obchodníkům měsíčně hodiny práce. Ty se dají využít třeba k oslovování nových zákazníků nebo péči o ty stávající.

O Exapru

Francouzská firma, která se zabývá prodejem použitých strojů a vybavení pro různá průmyslová odvětví. Exapro provozuje mezinárodní B2B e-tržiště s návštěvností 400 tisíc uživatelů za měsíc – firmy zde prodávají nebo vyhledávají lisy, CNC stroje nebo třeba celé výrobní linky.

Zaměstnanci Exapra poskytují konzultace při výběru správného stroje a usnadňují komunikaci mezi prodávajícím a nakupujícím. Pořízení průmyslového stroje totiž vyžaduje odbornou pomoc např. s ověřením funkcionalit a technických parametrů. Není to zdaleka tak jednoduché jako nákup v e-shopu.

logo Exapro
35 000+
obvyklý počet strojů na e-tržišti
400 000+
návštěvníků měsíčně
20
počet zaměstnanců

Pořádnou přípravou jsme nadchli celé Exapro

Společně s klientem jsme do nejmenšího detailu zanalyzovali procesy a navrhli systém, který:

  • se bude lidem z Exapra jednoduše ovládat,
  • zvládne databázi s desítkami milionů záznamů,
  • zohlední specifické interní procesy
  • a usnadní prodejcům i nákupčím průmyslových strojů uzavírání obchodu.
Jeden z prvních náčrtů ticketového systému Exapro.
Jeden z prvních náčrtů ticketového systému Exapro.
Díky ticketovému systému na míru je obchodní tým Exapra mnohem efektivnější.
Díky ticketovému systému na míru je obchodní tým Exapra mnohem efektivnější.

Jednalo se tedy o kombinaci CRM systému na míru s B2B elektronickým tržištěm, kam člověk z jedné firmy vloží údaje o prodávaném stroji, člověk z jiné firmy (klidně na opačné straně zeměkoule) stroj najde a plácnou si.

Software proto musel zvládat například:

  • různé jazyky (angličtinu, francouzštinu, španělštinu, němčinu, italštinu, češtinu, ruštinu, polštinu...),
  • relevantní atributy podle typu stroje (otáčky u vrtaček, síla u lisů atd.),
  • zobrazení parametrů stroje v různých soustavách měrných jednotek (metrické a imperiální),
  • nebo ceny v různých měnách (dolary, franky, eura, koruny, libry, jeny, rubly, zloté či turecké liry).

Nepřeháním – při prezentaci prototypu obchodníkům jsme sklidili ovace vestoje, zaměstnanci Exapra vůbec nečekali, že jim dokážeme takhle usnadnit práci.

Ivoš Gajdorus,
spolumajitel COexu

Software jsme postupně doplnili o scoring a newslettery

Díky scoringu zaměstnanci Exapra vědí, který klient na tržišti prodává nebo nakupuje často. Systém vypočítává scoring zákazníků například podle objemu prodejů nebo průměrné hodnoty. Kupující tím snadno ověří důvěryhodnost prodávajícího a konzultanti Exapra vidí, jakému obchodnímu případu mají dát vyšší prioritu.

Přínos SW řešení jsme ještě zvýšili přidáním společně navržených dalších funkcí. Za pozornost stojí zejména propojení se systémem Active Campaign, který zefektivnil rozesílku newsletterů a tzv. scoring obchodních případů.

Ke každému stroji jsou k dispozici detailní informace, užitečné parametry a detaily o prodávajícím.
Ke každému stroji jsou k dispozici detailní informace, užitečné parametry a detaily o prodávajícím.

Klient, který chápe principy vývoje a životní křivku SW

Proto jsme se v roce 2019 společně pustili do velké aktualizace systému včetně jeho jádra.

Exapro patří k firmám s osvíceným vedením, které si uvědomuje, že i skvěle fungující software potřebuje aktualizace a rozvoj.

    1. Změnili jsme architekturu systému. z tzv. monolitu jsme přešli na modernější kontejnerové řešení (lepší škálovatelnost, nižší provozní náklady).
    2. Předělali jsme backend systému. z původního uspořádání jsme přešli k řešení na míru (lepší možnost customizace a vyšší rychlost).
    3. Vzhled a technologie frontendu jsme zachovali, ale propojili ho s nově vytvořeným backendem.
    4. Vylepšili jsme automatické překlady a vyhledávání na tržišti.
    5. Aktualizovali jsme Python, Django a veškeré knihovny na aktuální verzi (přečtěte si detaily o technologiích, které používáme).

Ani sebelepší systém nelze provozovat 10 let bez aktualizací. S neustále vycházejícími novými verzemi jednotlivých programovacích jazyků, frameworků a nástrojů, postupně končí podpora starších verzí. Vývojáři těchto frameworků a knihoven přestávají vydávat i bezpečnostní aktualizace. Podobně jako Microsoft ukončil podporu pro Windows XP.

Jan Tezner,
CTO COex

Od technické analýzy po dlouhodobé partnerství

Při vývoji první verze aplikace Exapro jsme dali velký důraz na technickou analýzu a pravidelné konzultace s jejich projekt managerem a obchodním týmem. Tím se nám podařilo zkrátit akceptační fázi na polovinu.

2010

Říjen

Exapro nás oslovilo s první poptávkou

2011

Leden

technická analýza a zahájení vývoje

2012

Březen

dokončení vývoje, následný rozvoj a údržba aplikace

2017

Listopad

aktualizace na Python 3 + Django

2020

Duben

nová verze Exapro, update na verzi 2.0

Postup prací na B2B tržišti Exapro.

Výsledky projektu a více jak 10leté spolupráce

První verzi jsme vyvinuli, otestovali, nasadili a brzy se ukázaly výsledky:

  • Exapru se zvýšila efektivita práce o 40 %,
  • tržiště přispělo k meziročnímu nárůstu prodejů o 8 mil. eur
  • a do 2 let se návštěvnost portálu zvýšila o 150 %.

Největší radost ale máme z toho, že po 10 letech intenzivní spolupráce máme s Exaprem skvělé vztahy a jejich důvěru.

Od Exapro jsme dokonce dostali nabídku na odkup menšího podílu jejich firmy, kterou jsme s radostí využili.

35 000+ strojů v nabídce
400 000+ návštěvníků měsíčně
350 000+ zpracovaných ticketů

Skvělá práce od COexu. Systém, který pro nás vyvinuli, funguje jako centrální mozek naší firmy a jsme díky němu mnohem efektivnější. Pokud je cokoli potřeba, máme od COexu podporu 24/7.

Thomas Bordier, Exapro, Managing Director
Thomas Bordier,
Exapro, Managing Director

Máte zájem o nezávaznou konzultaci, nebo se chcete jen na něco zeptat?