Lireka E-shop s více než milionem francouzských knih, který je posílá do celého světa

Vyvinuli jsme globální e-commerce řešení na míru pro velké francouzské knihkupectví. Řešení je propojené s knižními katalogy, webovými tržišti i dopravci. Databáze knih se pravidelně aktualizuje a e-shop zvládá platby ve více než 70 měnách. Zjistěte, co projekt obnášel, a jak nás 2 roky náročného vývoje posunuly.

IntegraceE-shopDoprava po celém světěE-commerce
Globální e-shop Lireka umožňuje pohodlné prohlížení a nákup francouzských knih téměř odkudkoli na světě.

S čím a proč nás Lireka oslovila

Po letech sbírání zkušeností v e-commerce se Marc Bordier rozhodl pro založení globálního e-shopu s knihami ve francouzštině. Znal trh, sepsal detailní vizi, jaká by měla Lireka být za 3 roky, a hledal partnera, který pro něj připraví technologicky kvalitní řešení.

V praxi to znamenalo vytvořit robustní back office systém pro několik milionů knih, který půjde integrovat s:

  • katalogy knih a distributorů,
  • globálními webovými tržišti,
  • systémy několika dopravců,
  • vlastním e-shopem.

Bylo také nezbytné, aby systém zvládal například správné nacenění knih pro různě regulované trhy, zohledňoval mezinárodní cla a umožňoval platby ve více než 70 měnách.

Lireku oslovily naše reference, zejména odvedená práce na velkém B2B tržišti pro česko–francouzskou firmu Exapro.

František Salava,
CEO COex

O společnosti Lireka

E-shop s knihami ve francouzštině, který je rozesílá do celého světa. Lireka provozuje také knihkupectví se skladem v Grenoblu a tzv. cross-dock fulfillment centrum – ráno sem přijdou knihy od distributorů, zaměstnanci je roztřídí, zabalí a tentýž den předají dopravcům, kteří zásilky dovezou zákazníkům.

logo Lireka
1mil.+
nabízených knih
130+
počet zemí světa, kam Lireka doposud doručila knihu
70+
měn, ve kterých lze na e-shopu platit

Projekt jsme rozdělili do dvou fází: marketplace a vlastní e-shop

Klient měl jasný plán – nejprve celý koncept propojíme s globálními webovými tržišti, teprve po odladění procesů jako nacenění knih, prodej, dynamický pricing, cla nebo distribuce od Aljašky po Japonsko vytvoříme vlastní prodejní kanál – e-shop Lireka.com.

Začali jsme technickou analýzou projektu, výběrem technologií, návrhem architektury řešení a napojení na třetí strany (platební brány, dopravci, katalogy). Výstupem pečlivé přípravy byly také wireframy, které nám i klientovi ujasnily představu o fungování celého systému.

Komunikace v angličtině, e-shop ve francouzštině

Spolupráce s Lirekou probíhala převážně na dálku a celý projekt jsme odřídili v angličtině. E-shopové řešení umožňuje prodej ve více jazycích, klientova strategie však nyní počítá pouze s francouzštinou.

Původní wireframes detailu knihy.
Původní wireframes detailu knihy.

Technologie, na kterých jsme e-commerce řešení pro Lireku postavili

Backend

  • Backend aplikace je napsaný v programovacím jazyce Python, s využitím osvědčených frameworků Django a FastAPI,
  • pro databáze jsme použili PostgreSQL, MongoDB, Redis a Elasticsearch.

API

  • komunikaci mezi frontendem a backendem zajišťuje API GraphQL,
  • a pro komunikaci mezi backendovými microservices jsme použili RestAPI a Amazon SQS.

IT architektura

  • kontejnerizace v Docker Swarm,
  • microservices.

Frontend

  • frontend framework Angular od Google,
  • Server Side Rendering (SSR),
  • Service Workers.

Další technologie třetích stran

  • Firebase,
  • DigitalOcean Cloud Services,
  • ScaleGrid,
  • AWS,
  • Cloudflare.

Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.

python GraphQL Angular PostgreSQL django elastic

Architektura celého projektu

Využili jsme kontejneraci v Docker Swarm a aplikaci jsme rozdělili na microservices, abychom dosáhli větší škálovatelnosti.

Oddělili jsme od sebe architekturu back office a webu, aby v budoucnu mohla fungovat ve více datových centrech. Architekturu aplikace i CI/CD jsme nastavili tak, abychom minimalizovali riziko výpadků systému.

Architektura projektu a napojení na služby třetích stran.
Architektura projektu a napojení na služby třetích stran.

Back office na míru, integrace s globálními tržišti nebo dopravci

Import knižních katalogů, ve kterých jsou všechny dostupné i nedostupné knihy na trhu včetně distributorů, názvů, cen, popisků, počtu stran, typu vazby atd. Data se do back office propisují několikrát denně, aby systém co nejrychleji zohlednil, že například vyšel dotisk knihy nebo vydání už není k dispozici. Synchronizace zahrnuje tisíce změn každý den.

K propojení s webovými tržišti jsme získali developerské účty, které nám umožňují přístup k tržišti pomocí API. Odladili jsme dynamický pricing zohledňující nákupní cenu, poplatky pro tržiště, různé typy dopravy i ceny ostatních prodejců. Vymysleli jsme způsob synchronizace dat v back office, interním skladovém systému a na jednotlivých tržištích – aby Lireka na daném tržišti například nenabízela knihu, kterou před pár minutami prodala v knihkupectví v Grenoblu.

Konektor s dopravci. Systém nyní umožňuje 4 možnosti – francouzskou poštu La Poste, soukromé doručovatele Colis Privé, DHL a DHL Express. Každý z nich vyžaduje jiné dokumenty pro převzetí zásilek, má jiné podmínky i cenu. Algoritmus všechny proměnné počítá v reálném čase a nabízí zákazníkům nejvýhodnější variantu podle kritérií jako doručovací adresa, celková cena objednávky, hmotnost, cla atd. Lireka aktuálně plánuje rozšíření systému o další dopravce, jako např. UPS, Chronopost a další.

S čím počítat při prodeji na webových tržištích

Je to skvělý nástroj pro rychlý vstup na nový trh. Za pár dnů po registraci máte k dispozici prodejní infrastrukturu i zákaznický servis. Webová tržiště většinou po prodejcích vyžadují plnění přísných pravidel včetně neustálé aktualizace dostupnosti zboží nebo včasného doručování produktů. Pokud pravidla porušíte, hrozí vám odstřižení od platformy.

Intuitivní rozhraní pro zaměstnance umožňuje snadnou správu a vyřízení objednávky – od jejího přijetí až po tisk zásilkového štítku.

Časová osa spolupráce

2018

Červenec

První schůzka

2018

Prosinec

předání podkladů a vize projektu

2019

Březen

technická analýza

2020

Leden

testovací provoz 1. fáze

2020

Březen

první objednávky

2021

Červenec

testovací provoz 2. fáze

2021

Září

spuštění Lireka.com

Vývoj vlastního prodejního kanálu

Když si Lireka ověřila, že technické řešení s přehledem odbaví stovky zakázek denně a umožní jejich doručení v termínu po celém světě, přistoupili jsme k další fázi projektu – vývoji vlastního e-shopu.

  • Vytvořili jsme CMS na míru pro jednoduchou správu kategorií, stránek a potřebných SEO parametrů.
  • Lireka připravila grafiku, my přichystali celou logiku e-shopu (zobrazení produktů, jednotlivé kroky objednávky, nákupní košík, wishlist).
  • Integrovali jsme službu třetí strany Algolia pro vyhledávání v databázi knih.
  • Propojili jsme e-shop s platební bránou, která umožňuje platby v 70+ měnách.
  • Vyvinuli jsme vlastní řešení pro převod náhledů knížek a dalších obrázků do různých formátů (při zobrazení na webu, mobilu a tabletu, pro Android, nebo iOS).

Obezřetnost při práci s neevropskými měnami

Dbejte na to, abyste při transakcích v různých měnách pracovali se správným počtem desetinných míst. U většiny evropských měn to jsou dvě desetinná místa, ale třeba japonský jen desetinná místa nepoužívá. Při špatném nastavení platební brány se vám může stát, že zákazníkům strhnete z účtu jinou částku.

Administrace knih umožňuje správu veškerých detailů o jednotlivých titulech, a to i hromadně.

Co e-commerce řešení Lireka ještě umí?

  • Detailní dashboardy s informacemi o zpožděných objednávkách, ziskovosti jednotlivých kanálů nebo objednaných knihách od dodavatelů.
  • Automatický i manuální blacklisting knih v případě, že distributor požádá o stažení knihy z prodeje celosvětově nebo v konkrétním státě.
  • Automatický repricing knih na základě cen konkurence.
  • Generování VAT reportů (DPH) pro každou zemi.
  • Napojení na globální tržiště třetích stran.
  • Pravidelný automatický import reviews a hodnocení z portálu Babelio.
  • Automatické doobjednání požadované knihy přímo od dodavatele, pokud zboží není skladem – bez nutnosti zásahu administrátora a s predikcí data dodání.
  • Generování promo kódů uživatelům – jednotlivě, hromadně nebo pro tzv. referral program (pozvi dalšího uživatele a získej slevu).
  • Back office umožňuje napojení na více website, které mohou mít různé domény. Z pohledu uživatele řešení vypadá jako nezávislé eshopy.
  • Fixace ceny při vložení zboží do košíku – cenu po dobu 14 dnů nezmění ani dynamický pricing.

Výsledky projektu Lireka

  • Po spuštění první fáze projektu prodávala Lireka po celém světě stovky knížek za den.
  • Z feedbacku a recenzí je vidět, že Lireka získala velké množství nadšených zákazníků po celém světě.
  • V backendu je neustále aktualizovaná databáze s více než 1 mil. knih.
  • Přes systém doposud prošlo více než 150 tis. objednávek.
  • Lireka umožňuje platit v 70+ měnách.
  • Doposud si knihu od Lireky objednali zákazníci ze 130+ zemí světa.
  • Knihy doručují 4 různí dopravci (DHL, DHL Express, Colis Privé, La Poste), algoritmus počítá ceny v reálném čase a vybere pro zákazníka nejvhodnější variantu.
1 000 000+ Nabízených produktů v e-shopu
20 000+ aktualizací produktů denně
10 000+ dynamických přepočtů ceny každou hodinu

Díky COexu máme moderní backendový a frontendový systém, který nám umožňuje přijímat objednávky a zasílat tisíce knih po celém světě. Rád bych ocenil zejména technické znalosti týmu vývojářů a schopnost COexu přidat do projektu vlastní know-how. Podařilo se nám společně vytvořit e-commerce řešení, kde zákazníci nakupují velmi rádi – snadno najdou, co potřebují, vytvoří objednávku, zaplatí a do pár dnů mají knížku u sebe.

Marc Bordier, CEO Lireka
Marc Bordier,
CEO Lireka