AD24 Jak jsme vytvořili platformu inovativní outdoor reklamy pro AD24

Český technologický startup AD24 nás oslovil s tím, abychom mu pomohli přivést k životu myšlenku, která má potenciál změnit fungování venkovní reklamy. Inzerenti si vyhlédnou reklamní panely podle lokality a počtu kolemjdoucích a jednoduše do nich nahrají reklamní video.

Outdoor reklamaReklamní platformaPřehrávač video reklamyUmělá inteligence a IoT

Inovace v reklamě: klient chce propojit reklamní obrazovky s IoT

Outdoorová reklama potřebuje změnu. S tímto záměrem nás oslovil technologický startup AD24.

V porovnání s onlinem venkovní reklama zaostávala, protože se

  • nedala měřit její efektivita,
  • nešlo jí správně cílit,
  • lidé ji ignorovali
  • a hyzdila města.

To všechno chtěl klient změnit pomocí sítě chytrých obrazovek, které by zobrazovaly reklamu na míru dané lokalitě.

Digitální obrazovky ve veřejném prostoru vnímáme jako ideální prostředek ke komunikaci s lidmi mimo jejich domov. Digitální reklamu však nechápeme jako statický plakát. Obrazovka poskytuje virtuální prostor, který má mnoho využití a měl by správně zapadnout i do veřejného prostoru.

Radek Šalomon,
CEO AD24
V nastavení kampaně je k dispozici například detailní konfigurace denní doby nebo frekvence zobrazení digitální reklamy.
V nastavení kampaně je k dispozici například detailní konfigurace denní doby nebo frekvence zobrazení digitální reklamy.
Uživatelé si reklamní panel vyberou podle lokace, orientace nebo například průměrného počtu kolemjdoucích.
Uživatelé si reklamní panel vyberou podle lokace, orientace nebo například průměrného počtu kolemjdoucích.
Report poskytuje zadavatelům reklamy podrobné informace o výkonu jejich kampaně.
Report poskytuje zadavatelům reklamy podrobné informace o výkonu jejich kampaně.

O AD24

AD24 je česká technologická společnost, která se zaměřuje na inovativní venkovní reklamu v kontextu Smart Cities.

Společnost vytvořila reklamní platformu pro malé i velké inzerenty, která je propojí přímo s majiteli obrazovek v provozovnách nebo ve veřejném prostoru. Chytré technologie navíc měří výkon této reklamy, čímž se stírá rozdíl Digital Out of Home inzerce oproti té na internetu.

AD24 logo
AD24 reference AD24 reference AD24 reference AD24 reference
Chytré obrazovky jsou v trafikách, ve fitness centrech, na zastávkách, v čekárnách, na poštách, v nákupních centrech…

4 kroky pro inzerci s AD24

Zadání inzerce v reklamní platformě AD24 probíhá rychle a jednoduše v online aplikaci.

1
Registrujete se v online aplikaci.
2
Nahrajete videoreklamu.
3
Nastavíte termíny, četnost přehrání a denní dobu.
4
Zvolíte konkrétní obrazovky. A je to.

Technologický partner pro naplnění jasné vize

Klient měl dobrou představu, jak propojí inzerenty a inzerující pomocí sítě inovativní venkovní reklamy. Hledal proto zkušené programátory, kteří mu pomohou s vývojem:

  • webové aplikace na správu a prodej reklamy
  • a softwaru na přehrávání videoreklamy na obrazovkách.

Doporučení na nás klient dostal od spřátelené firmy a zaujali jsme ho svými zkušenostmi se single-board zařízeními (Raspberry PI) a s přehráváním videa, které jsme získali při vývoji internetové televize Obbod TV.

AD24

Díky umělé inteligenci a IoT zjistíte, kolik a jakých lidí kolem obrazovky projde

Vrhli jsme se do práce s tím, že vytvoříme reklamní platformu, která umožní z jednoho místa zadat digitální reklamu na libovolný reklamní panel ze sítě AD24.

Bylo potřeba zajistit, aby systém umožňoval:

  • nahrání videa,
  • vybrání přesného času a počtu opakování inzerce,
  • zobrazení detailů o každé obrazovce jako GPS lokace, typ prostoru a orientace obrazovky (jestli je na výšku nebo na šířku)
  • a zobrazení dat, kolik lidí jakého pohlaví a jaké věkové skupiny chodí kolem (toho jsme docílili pomocí umělé inteligence rozpoznání obrazu).

Práci jsme si pak rozdělili na tři části:

  • frontend portálu,
  • backend portálu
  • a ovládání ADboxu - koncového zařízení připojeného ke každému panelu.

Výhodou celé reklamní platformy je, že žádným způsobem neprofiluje ty, co na obrazovku koukají. Umí rozpoznat věk i pohlaví, ale nikam si neukládá záznam kamery nebo obrázky z ní. Využívá pouze datovou interpretaci a ani ta neopouští daný ADbox. Je tak plně v souladu s GDPR i naším vnitřním pocitem, kdy sami klademe velký důraz na ochranu svého soukromí.

Radek Šalomon,
CEO AD24
AD24
Report poskytuje zadavatelům reklamy podrobné informace o výkonu jejich kampaně.

Poradili jsme si s přenosem velkého objemu dat

Začali jsme analýzou, workshopem s klientem a rešerší HW a SW technologií v daném segmentu. Vytvořili jsme studii proveditelnosti, kde jsme vytipovali služby pro přehrání videoreklamy s důrazem na open-source, a připravili wireframy – díky nim klient svou vizi poprvé uviděl.

Na začátku jsme také definovali technická rizika a následně navrhli jejich možná řešení, abychom je překonali. Šlo hlavně o:

  • odstranění rušivého probliknutí mezi jednotlivými spoty (šlo o největší výzvu, většina jiných služeb tento problém vyřešený nemá),
  • plynulost a stabilitu streamingu různých video formátů v různých podmínkách,
  • přenos velkého objemu dat,
  • návrh kreditního platebního systému,
  • snížení potřeby zásahu servisních techniků,
  • plánování kampaní pro jednotlivé reklamní panely
  • nebo architekturu fronty uživatelského obsahu.

Použité technologie

Na čem stojí inzertní portál:

  • Backend aplikace je napsaný v programovacím jazyce Python,
  • s využitím osvědčeného webového frameworku Django,
  • pro databáze jsme použili PostgreSQL,
  • frontend pohání framework Angular od Google,
  • komunikaci mezi frontendem a backendem zajišťuje API GraphQL,
  • pro práci s generováním videa jsme použili AWS Elastic Transcoder (video reklamu překlopí do unifikovaného formátu)
  • o přehrávání videí na reklamních obrazovách se stará OMXPlayer (přehraje videa ve vysokém rozlišení pomocí grafického čipu téměř s nulovou zátěží CPU).

Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.

python python PostgreSQL Angular GraphQL

Vychytávka, která stojí za pozornost

Spojení hardwaru od AD24 a našeho softwaru v podobě online webového rozhraní umožňuje vzdálenou správu všech zařízení, účinnou distribuci digitálních reklam a vyhodnocování dat.

Kromě toho jsme potřebovali předem řešit fakt, že výjezd technika na druhý konec republiky by byl moc drahý. Vycházeli jsme při tom ze zkušeností AD24 s monitoringem HW koncového zařízení. Zařízení umí tzv. self-monitoring:

  • pokud nastane problém, zařízení co nejrychleji opětovně spustí naplánovaný obsah (a to i v offline režimu),
  • pokud se nečekaně vypne, samo se restartuje,
  • tento self-monitoring má každý reklamní panel po celé ČR.
Chytré zařízení vyvinuté startupem AD24, které se připojí k obrazovce.
Chytré zařízení vyvinuté startupem AD24, které se připojí k obrazovce.

4 největší výhody projektu

1. Relevantní obsah pro danou lokalitu a dobu, který má větší potenciál zaujmout (např. pozvánky na výstavy ve městě, speciální nabídky restaurací, nábor dětí do kroužků apod.).

2. Anonymní rozpoznávání kolemjdoucích pro identifikaci cílové skupiny díky umělé inteligenci a IoT fungujícím na Raspberry Pi.

3. Zařízení se samo opraví (self monitoring).

4. Přehrávání je plynulé a mezi videi nejsou nepříjemné probliky.

Nápad se nám už od první schůzky líbil. Představoval pro nás zajímavou výzvu, o které si myslíme, že má potenciál změnit podobu reklamy ve veřejném prostoru. Takto inovativní projekty nás v COexu nesmírně baví.

Josef Vavřina,
Project manager COex

Spolupráce začala analýzou, která určila framework pro další kroky. Oběma stranám bylo jasné, kterou cestou by se měl projekt vydat a co mohou očekávat. Tým vývojářů odpovídal flexibilně a rychle na jakékoliv změny. To nás ujistilo, že si pro naše příští projekty zase vybereme COex.

Radek Šalomon, CEO AD24
Radek Šalomon,
CEO AD24

Máte zájem o nezávaznou konzultaci, nebo se chcete jen na něco zeptat?