OBBOD Vyvinuli jsme český Netflix s milionem zhlédnutí za dva týdny

Během necelého roku jsme vytvořili českou streamovací platformu, kterou od začátku prověřil úspěšný seriál Vyšehrad. Obbod TV si také hravě poradil s 12 tisíci požadavky za sekundu nebo s milionem přehrání za dva týdny. Šlo o rozsáhlý projekt s velkým počtem integrací, u kterého bylo potřeba udělat kvalitní analýzu a proof of concept před samotným vývojem.

On-line TV platformaLicenční zabezpečení videaStreamovací platformaEncoding videa

Jasné zadání: streamovací platforma pro český obsah

V roce 2015 nás oslovil podnikatel Kamil Ouška s tendrem na českou online televizi. Jeho vize byla jasná: výsledkem by mělo být něco jako český Netflix. Už po této jedné větě jsme chápali, co klient potřebuje a návrh řešení se nám už pomalu rýsoval v hlavě.

Streamovací platforma by konkrétně měla:

  • cílit na české diváky, ale umět se přepínat i do jiných jazyků,
  • rozšířit originální obsah podobně jako Netflix nebo HBO GO,
  • vzniknout během jednoho roku,
  • být dostatečně robustní, aby zvládala velký počet diváků,
  • být postavená tak dobře, že umožní v budoucnu vstup na zahraniční trhy.

Byla to pro nás skvělá výzva, do některých věcí jsme se totiž pustili poprvé. Protože jsme ale už měli zkušenost s jinými velkými projekty (např. online B2B tržiště s použitými stroji Exapro, které funguje na celém světě), dokázali jsme navrhnout rozumné rozfázování, které bude předcházet rizikům.

Příležitost pracovat na online streamovací platformě jsme vnímali jako výzvu a bavilo nás to. Takhle velký projekt jsme ale museli dobře zanalyzovat, identifikovat rizika a ta již od počátku postupně eliminovat.

František Salava,
Project manager

O Obbod TV

Obbod je česká internetová televize založená Kamilem Ouškou, původně podnikatelem v oblasti energetiky. Pro online TV byl průlomový komediální seriál Vyšehrad z roku 2016. Jde o satirický seriál z fotbalového prostředí z vlastní produkce Obbod TV. Na úspěch navázali seriálem Lajna z hokejového prostředí.

logo Obbod
500+
filmů a seriálů online
5 000+
přehrání denně
12 000+
požadavků za sekundu

Nejdřív jsme potřebovali pochopit trh

Dali jsme dohromady tým a pustili se do úvodních workshopů zaměřených na proveditelnost a analýzu konkurence. Během analýzy jsme se podívali na vývoj trhu a na silné a slabé stránky služeb jako Netflix, Hulu, Amazon, O2, Voyo, Alza media a Stream.cz. Zajímaly nás i klasické televizní stanice jako Prima, HBO, UPC a Česká televize.

Zaměřili jsme se na:

  • počet zhlédnutí,
  • cenu předplatného,
  • a speciální funkce.

Pak jsme vypracovali studii proveditelnosti, kde jsme zvážili technické možnosti realizace projektu.

Vimeo HBO GO Netflix
V rámci studie proveditelnosti jsme provedli důslednou rešerši konkurenčních streamovacích služeb.

Klient by neměl platit plnou částku za experimentální řešení, které nemusí fungovat

Během příprav jsme dostali nápad, jak vývoj platformy urychlit o šest měsíců a výrazně zlevnit. Abychom nevymýšleli kolo, chtěli jsme využít už existující služby (například enkódovací modul a úložiště) a integrovat je. Nebylo ale stoprocentně jisté, jestli spolu budou opravdu ideálně fungovat.

S klientem jsme se domluvili, že před samotným vývojem nejdřív vypracujeme proof of concept, který nám bude sloužit k ověření našich nápadů. Šli jsme do toho s vědomím, že se možná celý nápad na urychlení vývoje o šest měsíců a zlevnění nepovede a půjdeme původní cestou.

Konkrétně jsme propojovali:

  • Bitmovin
  • EZ DRM
  • Google Cloud Storage

Největší výzvou byla integrace encodingového modulu s DRM (Bitmovin a EZ DRM). Narazili jsme na drobnou chybu v dokumentaci EZ DRM, kterou jsme museli konzultovat přímo s poskytovatelem služeb. Dokázali jsme to ale vyřešit a vývoj po pár dnech pokračoval dále.

Co je to DRM

DRM, tedy Digital Rights Management, je digitální systém ověřování, jestli má daný uživatel právo k přehrání daného obsahu podle licenčních podmínek. Velké společnosti jako Warner Bros, Paramount Pictures, Sony a další ho vyžadují pro přehrání svých filmů a seriálů.

Schéma infrastruktury Obbod TV zahrnující systém ověřování licenčních podmínek DRM.
Schéma infrastruktury Obbod TV zahrnující systém ověřování licenčních podmínek DRM.

A s tím jsme tendr vyhráli

Díky integraci jsme dokázali vytvořit funkční one-page prototyp, na kterém šel spustit encodovaný trailer autorského seriálu Obbod TV Vyšehrad s DRM.

Po úspěšném prototypu se další vývoj zaměřil na:

  • frontend,
  • back office (tedy systém pro správu uživatelů, předplatných, videí a doplňujících informací o nich),
  • UX / UI,
  • propojení různých služeb
  • a optimalizaci zátěže.

Klient si nás vybral, protože jsme dokázali vytvořit funkční prototyp video encodingu s DRM, kde byla i ukázka přehrání videa v prohlížeči. Díky integraci existujících služeb jsme navíc nabídli přijatelnou cenu a termín.

Ivoš Gajdorus,
founder COex

Ukázka wireframu detailu filmu.

Časová osa spolupráce

Od vítězství v tendru jsme na přípravu spuštění měli jen 5 měsíců. Seriál Vyšehrad jsme ale zvládli doručit českým domácnostem k Vánocům.

2015

Prosinec

Začátek tendru

2016

Únor

studie proveditelnosti a analýza trhu

2016

Červen

one-page prototyp

2016

Říjen

hlavní fáze vývoje

2016

Listopad

pilotní test

2016

19. prosince

oficiální spuštění

Postup prací na vývoji české streamovací platformy Obbod TV.

Použité technologie a služby

Rozhodli jsme se pro spolehlivou kombinaci backend a frontend technologií. Zdůraznili bychom následující prvky:

  • Platforma je psaná v programovacím jazyce Python,
  • s využitím osvědčeného webového frameworku Django,
  • backend a frontend komunikuje pomocí RESTful API,
  • frontend pohání framework Angular od Google,
  • pro encoding videí jsme použili nástroj Bitmovin,
  • jako uložiště jsme použili Google Cloud Storage.

Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.

python python RESTful API Angular Bitmovin Google Cloud Storage

Přehrávač Obbod TV zvládá více zvukových stop i různé jazykové mutace titulků.

Oříšek bylo ověřování licencí na různých zařízeních

DRM nám během vývoje připravilo další výzvu. Google, Apple a Microsoft mají každý svůj vlastní přístup – pro každé zařízení a prohlížeč jsme tedy museli použít kódování s jiným DRM.

Sami jsme se při tom poučili, že streamovací platforma nemůže být kompatibilní vždy se vším. Windows XP třeba nepodporuje DRM vůbec a Apple s encodingem pracuje jinak než ostatní. Právě v rámci Applu jsme řešili problém s licenčními klíči pro DRM nejvíce.

Jednou z dalších perliček bylo také zahrnutí několika zvukových stop do videí a různé jazykové mutace titulků. Námi vybraný přehrávač Bitmovin sice obojí podporuje, ale s čárkami a háčky si nerozumí. Museli jsme ho proto naučit česky.

Samotný projekt jsme nakonec spustili jen o dva dny později, než bylo v plánu a Vyšehrad se dostal do českých domácností ještě před Vánoci.

Obbod DRM

Platforma zvládne i heavy traffic

Seriál Vyšehrad se hned stal hitem. Už začátkem ledna, tedy v nejvytíženějším období, používalo Obbod TV denně 170 000 diváků. Díky zátěžovému testování a zkušenostem z prvních dní provozu jsme naladili load balancing tak, aby vysokou návštěvnost zvládnul.

Celý proces vývoje trval od analýzy, přes proof of concept až po oficiální spuštění pouze osm měsíců, zabral tisíce hodin práce a na české prostředí šlo o opravdu velký projekt v takto krátkém čase. Dokázali jsme navíc klientovi navrhnout, jak celý proces zrychlit, zlevnit a naše nápady jsme před samotným vývojem ověřili, abychom minimalizovali rizika.

Úspěšně jsme tak naplnili cíle z briefu: vytvořili jsme českou online televizi, která nabízí méně známé tituly, přidává díla vlastní produkce a cílí na českého diváka. Na Obbod TV se postupně objevilo přes 500 filmů a seriálů.

Kromě toho jsme dokázali klientovi pomoci s designem produktu i po obchodní stránce v opravdu silném konkurenčním prostředí českých online TV. A v COexu jsme si sami rozšířili know-how ohledně zvládání heavy traffic pomocí load balancingu.

1 000 000+ zhlédnutí seriálu ve 2 týdnech
5 000+ přehrání denně
230 000+ uživatelů

COex udělal skvělou práci, a to hned od začátku. Oceňuji výběr technologií, realizaci, spuštění a následné vylepšování projektu. Já osobně si vážím jejich proaktivního přístupu.

Kamil Ouška, zakladatel Obbod TV
Kamil Ouška,
zakladatel Obbod TV

Máte zájem o nezávaznou konzultaci, nebo se chcete jen na něco zeptat?